Az ötödik jövedelmi áramlat
Howard Solomon rámenős ember volt. Abban az időben, amikor a National Safety Associates volt az MLM legmenőbb, leggyorsabban növekvő társasága, Solomon volt a társaság egyik elsőtermékforgalmazója, aki több tízezres csoporttal rendelkezett. Rengeteget kerestek, feleségével bejárták az országot, másokat is megihletve döbbenetes sikertörténetükkel.
A szakmában a legtöbb ember azt mondta volna Solomonra: íme a tökéletes hálózatos piacszervező. Ám Solomon ma már tudja, hogy komoly hiányosságai voltak. A legtöbb hálózatos piacszervezőhöz hasonlóan ő is úgy tartotta, hogy az MLM-ben négyféle módon lehet pénzt keresni: nagybani eladással, kicsibeni eladással, pótlékokkal és prémiumokkal.
Ez nem így van.
A harmadik hullámos forradalom megnyitotta az utat az ötödik jövedelmi áramlatnak, amelyhez még az is hozzáférhet, aki nem termékforgalmazó.
KAPD EL A HULLÁMOT!
A mai hálózatos piacszervezés világszerte láthatatlan hatást gyakorol a pénzpiacokra. Ahogy a harmadik hullám mélyül és erósödik, hatása mértani haladvány szerint fog nőni. A dörzsölt befektetők milliókat fognak keresni azon, hogy elkapják a gyorsan növekedó MLM-társaságok hullámát, méghozzá nem csak a termékforgalmazón, hanem a tőzsdén át.
A ravasz beruházó vagyonokra tehet szert, ha követi a sikeres hálózatos piacszervezésű társaságból kiinduló láthatatlan hatások láncolatát, amelyek úgy hatolnak át a globális pénzpiacokon, mint a hullámok a tavon.
Howard Solomon sok fáradság árán tanulta meg ezt a leckét.
Bízzunk a megérzéseinkben!
Bizonyára hallottunk már a hétévenkénti válságról. Howard Solomonnak sokkal súlyosabb baja volt. Ő hétévenkénti megérzésben szenvedett.
Valamikor a nyolcvanas évek közepén Solomon kistulajdonos volt. Társasága riasztóberendezéseket árusított, szerelt be és szervizeit. Jó üzlet volt, Solomonnak nem voltak anyagi gondjai. Hat-tizenkét alkalmazottal dolgozott. Ám valahol mélyen tudta, hogy kátyúban van.
- Sose tudtam áttörni azt az üvegmennyezetet, és elérni azt az életszínvonalat, azt a szabadságot, amelyről mindannyian álmodunk - vallja be.
Tudta, hogy problémájának az is része, hogy a terméke túl drága. A drót nélküli riasztóberendezések, amelyeket árult, csúcsminőséget képviseltek. Nem kellett behuzalozni őket, és úgy voltak tervezve, hogy ne akkor szólaljanak meg, amikor a betörő már felfeszítette az ajtót - amikor talán már késő -, hanem előbb. Ennyi technológia pénzbe kerül. Solomon riasztóberendezéséért kétezer-háromezer dollárt kellett fizetni.
- A tömegek nem engedhették meg maguknak ismeri el Solomon. - Nagyon szűk volt a piac. Azt mondtam magamnak, hogy ha valamilyen társaság képes lenne tömegesen és ezer dollárnál olcsóbban hasonló rendszert dobni piacra, akkor az övé lehetne a szakma.
De Solomon nem hitte, hogy ezt neki kellene megcsinálnia. Nem volt pénze. Nem volt gyára. Nem voltak műszaki ismeretei. Ő csak egy átlagos kisvállalkozó volt.
Vállat vont, nagyot sóhajtott, és megpróbálta elfelejteni a megérzését.
Sasszemmel figyeljünk!
A hálózatos piacszervezők különleges emberek. A szirttetőről figyelő sashoz hasonlóan a figyelmes hálózatos piacszervezők sajátlagos őrtornyukból olyan trendeket és lehetőségeket is fölfedezhetnek, amelyek rejtve maradnak a hagyományos üzleti világ elől.
Solomon sohasem hitte, hogy hálózatos piacszervező lesz belőle. A legtöbb kistulajdonoshoz hasonlóan némileg megvetette ezt a szakmát. Ám egy nap egy üzleti ismerőse félrevonta, és kihívást intézett hozzá. Azt mondta:
- Kiteszem a fizetési csekkemet az asztalra, maga is kiteszi a fizetési csekkjét az asztalra, és ha az enyém nagyobb, mint a magáé, akkor hajlandó egy órán át hallgatni, amit mondani akarok?
Solomon beleegyezett. Amikor meglátta a másik csekkre írt számot, a szó szoros értelmében fuldokolni kezdett.
- Villámgyorsan elfelejtettem a büszkeségemet, és elkezdtem figyelni - meséli Solomon.
Ez az ember a vízszúrőket forgalmazó National Safety Associaties termékforgalmazója volt. Solomon attól a naptól kezdve ugyancsak beállt forgalmazónak. Gyorsan fölemelkedett a csúcsra. A következő négy évben azt a nagystílű életet élte, amelyet kisvállalkozóként sohasem érhetett el. Habozás nélkül eladta riasztóberendezéseket áruló üzletét. Végre sikeres ember lett belőle.
Ám időről időre még mindig nem hagyták nyugodni régi megérzései. "Vajon mikor fog előállni valamilyen vállalkozó egy megfizethető, drót nélküli riasztóval? - tűnődött. - És vajon mennyit fog keresni rajta?"
Amíg Solomon hagyományos kiskereskedő volt, ezek a gondolatok megmaradtak az üres spekuláció szintjén. Részvétele a hálózatos piacszervezésben nyitotta fel a szemét és a fülét élete legnagyobb lehetőségére.
A másolás törvénye
A világ tele van Solomon-féle álmodozókkal. Multimilliós álmokat szőnek, de valamiért sohasem tudják őket valóra váltani. A hagyományos üzleti világban az ilyen embereket félresöprik, és nem vesznek tudomást róluk. Jön valami stréber, és kiüti őket. Csak azoknak a ritka embereknek sikerül megvalósítaniuk az óriási ötleteket a piacon, akiknél kellőarányban keveredik az ambíció, a pénz, a lángész és az alkalom. A többi álmodozó élete végéig megmarad a "Mi lenne, ha..." szintjén.
A hálózatos piacszervezés varázsa éppen abban áll, hogy a Howard Solomon-féle álmodozóknak nem kell feladniuk álmaikat, csak mert a piacon valaki megverte őket. A másolás törvénye biztosítja, hogy egy ember álmában sokan mások osztozhassanak.
Ragadjuk meg a pillanatot!
Solomon nagy esélye 1992-ben következett be, amikor egy nagymenő hálózatos piacszervező megismertette a Quorum International nevű új társaság ötletével. Solomon megszokta, hogyan hárítsa el a beszervezési próbálkozásokat. Ám ez más volt. Megdöbbenve hallotta, hogy a Quorum vezeték nélküli biztonsági berendezéseket árul, alig pár száz dollárért.
- Úgy éreztem, ezt már átéltem egyszer - emlékezik Solomon. - Itt volt együtt minden, amit valaha kerestem.
Solomon, vakmerően kockáztatva, otthagyta kényelmes állását az NSA-nál, és csatlakozott az új társasághoz.
- Ez volt életem legjobb üzleti döntése - állítja.
Ma a Quorum a hálózatos piacszervezés egyik leggyorsabban emelkedő csillaga. 1993-as forgalma kétszázötvenmillió dollár, és több mint háromszázezer termékforgalmazója van.
Solomon tökéletesen otthon érzi magát ezzel a termékkel.
- Értem a technológiát - mondja -, megértem a fogyasztó lelkiállapotát, és bizonyosan ismerem a piaci potenciált.
Solomon magától bizonyára nem ment volna tovább arra, amerre ragyogó megérzése vezette. De a Quorum termékforgalmazójaként egyik vezetője lett annak a nemzetközi iparnak, amelynek valamikor egyik legkisebb és legszerényebb fogaskereke volt.
Csoportjának már hatvanezer tagja van. Solomon és felesége, Marie, többé nem termékképviselők, hanem szerves részei a vállalati stratégia kidolgozásának.
- Nagyon tevékenyen hozzájárultunk a Quorum kifejlesztéséhez - mondja Solomon -, és ma a társaság legmagasabb jövedelmű tagjai közé tartozunk.
UTÓLAGOS ÉLESLÁTÁS
Ennyi siker mellett miért olyan komor mostanában Solomon?
Mert elkerülte a figyelmét az ötödik jövedelmi áramlat fontossága.
_ Szemellenzős voltam - vallja be. - Kétszáz százalékig csak azzal törődtem, hogy kiépítsem a Quorum-üzletemet. Nem vettem figyelembe, hogy milyen hatást gyakorol a Quorum egy hongkongi székhelyű, ismeretlen gyártóra!
A hongkongi Applied Electronics a Quorum hetven százalékának volt a tulajdonosa, és száz százalékban ő állította elő a termékeket. Az Applied Electronics éveken át gyártott számológépeket, számítógép-alkatrészeket, játékszereket, számítógépes játékokat olyan multinacionális vállalatoknak, mint pl. a Texas Instruments és az IBM, amelyek ki akarták használni az olcsó hongkongi munkaerőt. Ám így is kisvállalat volt, kis piaccal. A hongkongi tőzsdén centekért keltek el a részvényei. A Csendes óceán két partján csak a leggondosabb megfigyelők tudták, hogy az Applied Electronics létezik.
Alig több mint egy év alatt, a Quorum látványos amerikai növekedésének közvetlen következményeként, az Applied Electronics részvényeinek értéke megtízszereződött.
_ Kerestem rajta egy keveset - mondja Solomon -, de még többet kellett volna beruháznom. Ha elölről kezdhetném, e1zálogosítanám a házat, a srácokat, a kutyát, és Applied-részvényeket vásárolnék belőle.
A kereskedelem belsejében
Solomon olyan volt, mint a legtöbb ember. Úgy képzelte el a tőzsdei spekulációt, hogy megtakarításai kis részéből részvényeket vásárol. De mára megtanult valami fontos dolgot: azt, hogy a hálózatos piacszervezők a kősziklájukról észrevehetnek olyan rendkívüli üzleti lehetőségeket is, amelyek láthatatlanok maradnak a hagyományos tőzsdei elemzők előtt.
- A hálózatos piacszervezési beruházás legjobb módja - állítja Solomon -, ha az ember benne van egy felszálló ágban levő társaságban. Mert benne voltam a Quorumban, láttam, milyen szédületesen növekszik. Előre láthattam, milyen hatással lesz az Applied Electronicsra. Ezt nehéz lett volna észrevenni, ha kívül vagyok a szakmán.
Az MLM-társaságok kilépnek a nyilvánosság elé
Ahogy a hálózatos piacszervezés beszivárog a hagyományos üzlet világába, ott is előnyös beruházási lehetőségeket teremt, ahol azelőtt nem létezett ilyesmi. Vegyük a Rexallt. Az 1903-ban alapított Rexall nevét az amerikai háztartások hetvenöt százalékában ismerik. Valaha az egész ország tele volt Rexall-drogériákkal.
Ám a társaságra nehéz idők jártak. 1985-ben a Sundown Vitamin megvásárolta, és ma Rexall Sundown a neve. A tiszteletre méltó márka visszatért, háromfrontos elosztási stratégiával intézve támadást a piac ellen. A Rexall termékeit kiskereskedésekben, csomagküldő szolgálattal és hálózatos piac szervezéssel terjesztik. MLM-leányvállalatának, az 1990-ben beindított RexalI Showcase Intemationalnek ma huszonötezer tennékforgalmazója van. A Raymond James és társai tőzsdei elemzők szerint folyamatos konjunktúra esetén a Rexall részvényei negyven százalékkal nőhetnek a közeljövőben, ami nagyrészt az MLM-tennékforgalmazásnak köszönhető.
Találjuk meg a rejtett kapcsolatokat!
Noha a dörzsölt hannadik hullámos elnök-vezérigazgatók elődeiknél sokkal kevésbé félnek a tőzsdei vagyonszerzéstől, ennek ellenére korai lenne tömeges ajánlatokat várni az MLM-társaságoktól. A hálózatos piacszervezők hagyományosan kerülik a tőzsdéket. Az alacsony improduktív költségek és a nagy készpénzforgalom következtében a sikeres MLM-társaságok, mint például a hanninchárom éve alapított, négy és fél milliárd dollár vagyonnal rendelkező Amway, általában megengedhetik maguknak, hogy megtartsák a részvényeket a családban.
Az igazi hatást, amelyet a hannadik hullám a tőzsdére gyakorol, közvetve fogja megérezni az a bonyolult hálózat, amely fogyasztókból, szállítókból, partnerekből és olyan anyavállalatokból áll, amelyek a külső szemlélő számára nem mindig áttekinthető kapcsolatban állnak a hálózatos piacszervezéssel. Ahogy az Applied Electronics a Quorum birtoklásával tízszeresére növelte részvényeinek értékét, a jövőben sok vállalkozás az MLM-társaságokkal kötött állandó vagy ideiglenes szövetségek révén fokozza eladásait.
Tartsuk szemmel ezeket a rejtett kapcsolakat, és meglepő lehetőségekre bukkanhatunk!
SIESSÜNK A PIACRA!
Mint a Quorum esete mutatja, ha létezik valami, amit a hálózatos piacszervezés megtehet a gyártóért, az az, hogy minden más ismert módszernél gyorsabban juttatja piacra a terméket. Ez pedig nagyon fontos.
A The 22 lmmutable Laws of Marketing (A marketing huszonkét vas törvénye ) című könyvben Al Ries és Jack Trout megállapítják, hogy "jobb elsőnek lenni, mint jobbnak lenni". Az úgynevezett "vezetés törvénye" szerint minden termékágazatban az lesz a vezető, aki elsőnek érkezik a piacra, akkor is, ha a későbbiek jobb minőségű termékkel állnak elő.
Például amikor feltalálták az Ibuprofen fájdalomcsillapítót, egymás után jelent meg hasonló termékkel a piacon az Advil, a Nuprin és a Medipren, ebben a sorrendben. És ki vezet ma? Az Advil, ötvenegy százalékkal. Ki emlékszik már, hogy Bert Hinkler volt a második, aki átrepülte az Atlanti-óceánt? Vagy hogy gyorsabban repült, mint Charles Lindbergh, és kevesebb üzemanyagot használt? Kit érdekel?
Épp ezért a piaci gyorsaság az egyik legbiztosabb mutatója egy társaság hosszú távú sikerének. És ennek egyik leghatékonyabb eszköze a hálózatos piacszervezés.1
lAz e1őző két bekezdést részben abból a szemlébő1 idéztem és parafrazeá1tam, amelyet 1993. júIius/augusztusban írtam a Success magazinba.
A termékforgalmazási sztráda
A hálózatos piacszervezési ipar gyorsan fejlődik óriási termékforgalmazási sztrádává. Infrastruktúráját képzett termékforgalmazók, csúcstechnikai infor mációs csatornák és a külföldi piacokra való bejárhatás alkotja.
Mint az Amway bebizonyította, ezt a termékforgalmazási sztrádát minden vállalat használhatja, nemcsak maga az MLM-társaság. Az Amway például forgalmazza az MCI, a Coca-Cola, a Firestone, a Chevrolet és még sok más vezető cég termékeit és szolgáltatásait.
A jövőben a hálózatos piacszervezési társaságok inkább töltik be a termékforgalmazási sztrádának, mint az egyetlen gyártó speciális forgalmazási erejének szerepét. Az ügyes beruházók észre fogják venni a virtuális kapcsolatokat, amelyek gyorsan formálódnak ezen a sztrádán.
MÚLÉKONYSÁG:
A TÖKÉLETES IDŐZÍTÉS CSODÁJA
Az egész vállalati szféra a "virtuális trösztökről" beszél, amelyeket így határoz meg a Business-nek: "Társaságok ideiglenes hálózata, amely a gyorsan változó lehetőségek kihasználására áll össze ... majd az üzlet végeztével feloszlik."
A virtuális trösztök egyik nagy ereje a múlékonyság. Egy szempillantás alatt feltűnnek és eltűnnek. A vállalatokkal és a kormányhivatalokkal ellentétben pontosan addig tartanak - egyetlen ezredmásodperccel sem tovább -, amíg szükség van rájuk.
Az MLM-szövetségek tökéletes hűséggel tükrözik ezt a modellt. Egy társaságnak a hálózatos piacszervezés felhasználásához nincs szüksége állandóelkötelezettségre.
A US Sprint hatalmas hasznot húzott a Network 2000 MLM-társasággal kötött szövetségből. Miután termékforgalmazói minden amerikai utcasarkon kínálták a US Sprint hosszú távú szolgáltatásait, a fiatal társaság hamarosan jelentős részt szakított le magának az AT & T piaci részesedéséből.
Ám eljött az idő, amikor meg kellett emészteni a nyereséget. A US Sprint elérkezett viharos növekedése határaihoz. Most az ügyfélszolgálatra és az alkatrészekre kellett összpontosítania. A kezdeti cirkuszi atmoszféra már nem illett a szolid, megállapodott társasághoz, amelynek a US Sprint látszani akart. A Network 2000 még ma is forgalmaz US Sprintet, ám a US Sprint átállt a hagyományos közvetlen eladásra.
Az MLM növekedésének épp ezek a múlékony felvillanásai jelentik a legjobb támpontot a figyelmes harmadik hullámos befektetőknek.
A HATHATÓS KIEGÉSZÍTÉS
A harmadik hullámos termékforgalmazó értékrendjében az ötödik jövedelmi áramlat sohasem kelhet versenyre és nem szoríthatja ki a hálózatos piacszervezés igazi munkáját, azaz a kicsibeni eladást és a hálózatépítést, ám ezzel együtt hathatósan egészíti ki a hálózatos piacszervezésben kínált hagyományos lehetőségeket.
Mielőtt véget érne a század, minden iparnak meglesz az egyedi interfésze a termékforgalmazási sztrádához, és a legtöbb iparág esetében ez nem lesz más, mint a hálózatos piacszervezés.
Mint a régi korok utazó kereskedői, olyan fesztelenül fognak köz1ekedni a harmadik hullámos termékforgalmazók a gazdagok és hatalmasok egymással szemben álló táborai között. A többi társadalmi rétegnél sokkal kiváltságosabb bejárást fognak élvezni a huszonegyedik század ereiben lüktető, éltető javakhoz és információkhoz. És őrtornyukból a harmadik hullámos termékforgalmazók legelsőnek veszik észre a lehetőségeket sejtető futó kapcsolatokat, azokat a virtuális trösztöket, amelyek szempillantás alatt állnak össze és hullanak szét a gazdasági élet bugyborékoló protoplazmájában.
Itt ér véget a réges-régi versenyfutás a hatalomért: a szegény házalóból a beruházás mestere lesz, aki iparágak sorsáról dönt a színfalak mögött. És a hálózatos termékforgalmazó, miközben szorgalmasan dolgozik szerény üzletén, csendben vagyont szerez az ötödik jövedelmi áramlatból.
*Részlet "A harmadik hullám - Az MLM új korszaka c. könyvből.