Milyen MLM-et szeretnék?
Egyáltalán szeretnék? Jelentős társadalmi találmánynak tartom. Megvolnék nélküle, de ha van, és beleakadok, most már 10 éve rendszeresen, akkor gondolkodom rajta.
1) Nem csodaszer, nem meggazdagodásra való.
Ez a leggyakoribb kábítás: itt annyi pénzt kereshetsz, amennyit csak akarsz. Jobb tréner azt mondja: annyit, amennyit dolgozol, csak rajtad áll, te döntesz. Bunkó szöveg. Minden szakmában van lehetőség sok pénzt keresni, mindenhol lehetsz sikeres és gazdag. Az MLM-ben sem jobban, mint máshol. Itt az lehet gazdag, aki ebben különösen tehetséges. Sokan többé-kevésbé jól kereshetnek, ugyanúgy, mint máshol. A legtöbben pedig csak fogyasztanak, aki ügyes, viszonylag olcsón, mert jutalékot kap a fogyasztása után.
2) Nem jó a márkahűség.
Szektaszerűvé teszi a hálózati közösséget, sokaknak visszatetsző. A hagyományos kereskedelemben viszonylag kevés a gyártói mintabolt, a boltok beszállítói köre általában vegyes. Az MLM-ek jelenleg kizárólag egy gyártó mintaboltjának tekinthetők. Olyan konstrukció lenne jó, amelyik több beszállító termékeit is árulná. Segítene közöttük eligazodni, segítene tudatos fogyasztóvá válni. A termékismeret, a fogyasztói ismeretek továbbadásával egyúttal értéket is teremtene, ezt hívjuk – hívnánk, ha lenne jó példa – termelve fogyasztásnak.
A termelve fogyasztó MLM talaján a fogyasztóvédelem megerősödhetne.
(Szinte minden termék kapható már valamilyen MLM-ben. Az viszont technikailag kivihetetlen, hogy sok különböző MLM-hálózat tajgai vagyunk, mert a bonyolult jutalékrendszerekhez, logisztikákhoz és mentori felfogásokhoz lehetetlen alkalmazkodni.)
3) Nem jó a marketing bullshit, a kábítás.
Szakszerű kommunikáció kell. A termékekről korrekt tájékoztatás kell, előre. Visszatetsző az a gyakori hálózatszerezői felfogás, hogy lépjek be, fizessem be a belépési díjat, és aztán majd kipróbálhatóm a terméket – amit, ha nem tetszik, visszavesznek, de kilépni már nem lehet, a belépési díjat nem adják vissza. Ez is fogyasztóvédelem.
4) A mentor nem parvenü, hanem humánszolgáltató.
Képviseli mindazt, amit az MLM terjeszt. Mester, tanító, aki megtanít az MLM-életformára: a termékismeretre, a hálózatépítésre - elsősorban kommunikálni, emberekkel bánni tanít. Az üzlettársaiért felel. A mester hűséges a tanítványaihoz, nem a tanítvány a mesterhez. A szülő a gyerekhez, és nem fordítva. A tanítvány a saját életét éli egy olyan világában, melyben a mester talán el sem igazodik. De, ha szükségét érzi, mindig visszatérhet hozzá, feltöltődni, eszmét cserélni, impulzusokat kapni. A mester ez elől nem tér ki, ez a hivatása – élete végén a tanítványai búcsúznak tőle.
Ezért méltatlan a mester címre, és lejáratja az MLM-szakmát az, aki megszedi magát, és elköltözik a Bahamákra, ahogy az MLM-tréningek gyakori példázatai felelőtlenül sulykolják.
5) A hazai gazdaság fejlődését kellene segítenie.
Nem vonz engem az amerikai, távol-keleti termékeket áruló hálózat, ha a terméket nálunk is elő lehetne állítani. Mobiltelefont, high tech cuccot nyilván nem gyártunk itthon, de szoftvert, szolgáltatást már adhatnánk hozzá árukapcsolással.
6) Nem jó a merev belépési, kötelező-fogyasztási, és jutaléki rendszer.
A gazdag fogyasztó esetleg sokat befektethet a hálózatba belépéskor, és ezért nagyobb jutalékot kap, a szegényebb kevesebbet. Ugyanígy: vállalható a nagyobb kötelező fogyasztás, de a kevesebb is. Rugalmas rendszer kell, az emberek különbözőek. A jelenlegi MLM-ek merevek, vannak gazdagoknak és szegényeknek való hálózatok, ez nem jó.
---------
Jelenleg nem látok olyan MLM-et, amelyik a fenti elvek szerint szerveződne. Jószándékú kísérletek vannak, mint pl. a www.fellow.hu. Hiányzik azonban a szintetizáló tudás: kereskedői, logisztikai, informatikai, marketinges, szervezetépítő, hálózatépítő (MLM-es) tapasztalatok mind egyszerre kellenének az ilyen, alulról szerveződő és termelve fogyasztó szolgáltatói hálózat tervezéséhez, működtetéséhez. Ezekből a hálózatépítés még ki is lóg, mert nem igazán elismert szakma, vigéceknek, ügynököknek tekintik sokan a hálózatépítőket, ezt a sok szakértelmet többek között emiatt is nehéz összehozni.
Az MLM a gazdaság alulról építésének kiváló eszköze lehetne. Ez az egyetlen komoly esély arra, hogy az ország jövedelemtermelő képessége növekedjék. A hatalmi harcokban felőrlődő kormányoktól a cserfes médiákkal és kezelhetetlen államadóssággal a nyakukban semmi sem várható. Legföljebb az, hogy ezt az eszmét támogatják valahogy. Különben még unokáink idejében is uralkodó közéleti téma és kormányzati kényszer lesz az államadósság törlesztése, a költségvetési egyensúly és a megszorítások – ahogyan ez most már 35 éve van.
*Felvettem a saját válaszaimat Gábor felvetésére. A saját videós válaszomat azoknak mutatom meg, akik maguk is megválaszolják a "Milyen számodra az ideális hálózat" kérdést. Azért sorsdöntő, hogy - mindenki saját magának - tisztázza a szempontjait, mert csak ennek birtokában lehet érdemleges minőségben értékelni az utunkba kerülő konkrét vállalkozási lehetőségeket. Ha megvan a válaszod (video vagy blog bejegyzés), küldd el a nevennemnevezheto@gmail.com címre. Cserébe küldöm a linket a saját válaszommal!